Friday, 22 October 2010

hari ni aku ym ngan seorang junior..tak lame pun..
cuma akhir kalam (keyboard sebenarnye) tu dia tulis gini..
"Lgpon nk kne jge ikhtilat, Kte kn bkn muhrim"

sebab aku tak tahu apa maksud ikhtilat, jadi seperti biasa..
dr. google lah yg membantu aku..

ni maksud dia..
Ikhtilat merupakan suatu bentuk pergaulan secara bebas yang melibatkan lelaki dan perempuan yang ajnabi (boleh dikahwini). Ia merupakan suatu bentuk pergaulan yang ditegah oleh Islam. 
dush3x..kan dah kene...
padahal aku yg start dulu..
aku lu yg ckp "hendaklah kamu menundukkan pandangan.."
last2 aku lak yg kene tarbiah..
kene gedebuk sekali..

tapi bukan itu yg aku kisahkan...
tapi sebab dia itu orang yg usianya muda 3 tahun dari aku..
dan juga merupakan pelajar dari sekolah dekat-dekat sekolah aku di mana aku mendapat bunga ketika hari kantin sekolah tersebut (perlu ke tulis gini??)
sekolah mane lagi kalau bukan la salle..
tiba-tiba pun rasa mahu mentazkirahkan diri sendiri..
"siapa kita pada permulaan bukanlah penentu siapa kita pada pengakhirannya"

sebelum-sebelum ini pun aku cam pernah je kene basuh ngan dia..
"akak kan perempuan..kena la lembut-lembut sikit.."

kasarkah aku??
pada hari yg lain pula, dia kata aku begini
"nak saya jujur ke?akak memang gedik"

ah sudah..
atau mungkin aku ni terlalu sensitif..
sensitif itu juga penting apa..
supaya kita sentiasa beringat..
supaya kita sentiasa berwaspada terhadap pandangan orang..
supaya kita dapat memperbaiki diri dalam mencari redhaNYA..

tulis banyak-banyak pun..
kalau aku tak buat macam yg aku tulis..
tak guna juga..

"Sesungguhnya kemurkaan besar di sisi Allah bagi orang yang memperkatakan sesuatu yang tidak diperbuatnya"


mana-mana yg boleh dielakkan..elakkan..
kerana kadang-kadang bisa mengundang 1001 fitnah..
nak2 akhir-akhir zaman ni..


merendahlah, 
janganlah seperti asap,
yang mengangkat diri tinggi di langit, 
padahal dirinya rendah hina
(sang murabbi)



ReActioNs:

0 criticS: