Monday, 31 May 2010

hujung minggu yg sgt bosan
tp terubat jugak la bila aku berjaya menghabiskan sebuah buku langit ilahi dr seorang penulis muda yg berusia 21 tahun...(sdgkn journal rough set yg berada di sblh yg hanya 8pages x pula ak habeskn)


sebenarnya ni buku kak ct.aku napok masa dia tgh kemas2 barang dia.
x sangka seh.aku da khatam buku ni.mungkin sbb penulis dia agak ganteng (hesh hesh hesh astaghfirullahal'aziiimmm)
dlm tu ada menyatakn ttg tajuk entry aku ni
qalb: hati yg berbolak-balik..
tentang hati yg berkarat...
"karatnya hati itu seperti karatnya besi.."

the day after..aku cuba utk mnyucikankn hati (suci ke?) mbaca ayat2NYA..
tghri & ptg...
ade la dlm dua 'ain ak bce...
'ain tu ape?
oh 'ain tu bile ko bce quran, ko jupe urup "ain" phtu ko bnti la bace.(hahah..ak tipu)
lancar..x yg sblum2 ni...t'gagap2..
tp sygnye..
ak x rase ape2..
hati ak x bgetar bila mdengar ayat2NYA..
jadi apa guna klu bacaanku lancar?

dlm buku tu pun ade diceritakna ttg seorg wanita yg tua yg mennjejakkan kaki ke Mekah tapi tidak merasa apa2 bila berdiri di depan rumahNYA itu.lalu dinasihati oleh seorg ustaz agar wanita itu memohon padaNYA spy ditukarkan hati ...

kerana Allah itu pemilik hati..
maka pohonlah padaNya spy ditukarkan hati mkpd hati yg gentar m'dgr nama & ayat2NYA..

malam itu ak b'bicara b'sama ibunda t'syg..
pastinya ade tselit sdikit psal abg lin..


"mak, td eda bace quran..2x mak..tp nape eda x rase sayu pun.doa pas solat pn eda x nanges.ape hati eda ni da beku ke mak?lgsung x de rase ape2?ape ptut eda mohon moge ditukarkan hati knp hati yg laen?"

"nape ckp cmtu?"

"entahlah mak..."

"eda da sms abg lin??ritu dia sms kak kiah, katenye kat sne musim panas.."
...aku terdiam..mcari kata2 utk dilontarkan..

"mak, kwn eda kate klu eda x maafkan abg lin, dia x ley nk wat ibadat kt sne ye?"

"kenapa x maafkan.kan nabi pun ampunkan umat.."

"masalhny eda bkn nabi.."

"nabi itukan contoh kita spy kite ikut dia.teladani dia..."

"tp eda sakiiit hatiii...."

"mak x aja anak2 mak benci sesama adik-beradik"

"mak xtaw ape dia buat..dia tu nmpk je lmbut, tp hati keras"

"mak hidup lg anak2 dah camni.."

"mak taw x..jenis darah eda je yg same ngn dia..jd eda je yg ley derma hati utk dia"

"astaghfirullahal'aziim...nape ckp cmtu...mak nanges la cani.eda taw x..dia la yg pling syg eda taw.tiap kali dia balik je.msti dia la yg jenguk eda, dia la yg pling hepi..."

"ye ke mak??tp knp dia cmtu.eda x suke.abg chik tu keras orgnye, tp xde pn wat eda cmni"

"abg chik tu ngn eda mmg la rapat..sbb abg atas eda kn..dia nmpk eda mbesar dpn mata dia..abg lin x nmpk eda mbesar.."
......
.....

"kalau..eda x maafkan cane?"

"eda taw x..antara anak2 mak, eda la pling istimewa..anak2 yg lain xde pn camni..diorg ssah mase kecik.."
oh..ak mula bgenang...sebak tibe2..tamaw ckp lg..tamaw...

"mak jht.tamaw ckp ngn mak"

"haa..tu??td kate hati bkarat??xleh nanges??tu nanges tu??"

ya Allah..
aku tlah maafkan apa yg abg lin buat padaku..
aku maafkan..
kerana kami dtg dari rahim yg sama..
aida..aida..igt lg x ape bnde2 baik yg dia wat??
ye..
mase ak mntk abah masukkn 7ratus lam account ak mse ak tsadai kt india lu..
dia la yg masukkn..bukan duit abah..bkn duit alang..atau abg2 yg lain..
tp duit dia..
tiap kali raye, msti aku la yg dpt duit pling byk dr dia...
dan..
dia je abg yg saloo dtg sini melawat ak kt johor ni..
bwk ak g mkn..blikn ak brg2..
mungkin..dia itu cara dia utk tnjukkn kasihsyg dia pd ak..
mgkin ..dia x pndai nk bgurau-senda ngn ak...
sbb tu ak saloo kene lepuk..kene debik ngn dia..
apalah..ah sudah..

nota kaki: hati saya masih belum berkarat...hati saya masih belum kering


ReActioNs:

0 criticS: