Showing posts with label memory. Show all posts
Showing posts with label memory. Show all posts

Friday, 4 August 2017

Aqil Faqih bin Muhamad Asri Azhari
DOB: April 20, 2017
DOD: April 21, 2017

إِنَّا للهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ‎‎‏.

Friday, 16 October 2015

Thursday, 3 September 2015

Bila disusun2 baru perasan mittens & booties je yg banyak
Agaknya sbb banyak beli set kot
Next pureen warehouse clearance baru beli sabun detergen bagai
Sbb hari tu time expo beli 1liter je
Alahai...
1 month++ to go
Mama tazabar nak jumpa #babyulfah
Mudah2an #babyulfah pun fikir mcm mama ye

Sunday, 26 July 2015

Unexpected..
Sayang mama & papa
Moga2 kamu kuat & tabah seperti mama
Moga2 kamu sabar & teguh seperti papa
Mama & papa sayang kamu
Dunia akhirat

Thursday, 18 September 2014


another #diy project
aku buat senirik bantal utk letak tepi-tepi pelamin tu ha..


bahan-bahan:

bantal empat persegi (RM10/3pcs --> kedai teddybear Ayer Hitam)
kain satin putih (RM2.50/meter.. beli 2meter utk selamat --> Nagoya) 
riben berlainan saiz (saiz hijau tu 2x ganda saiz biru utk efek lebih ummphh -->Kedai Bunga Riben, Jalan TAR)
bulu merak (RM1/pcs --> kuil Batu Caves)
pita selofan (--> kedai buku je)
border blink-blink (bape posen tah --> Kedai Bunge Riben, Jalan Tar)
hotglue bersama gun nyer
butang ketip (utk ketipkan sarung bantal)
tali tape
kapur jahit
benang

cara-cara:

1- potong kain ikut 2.5 kali ganda saiz bantal. aku lilit je kat bantal tu. punyela malas nak ukur. then tanda guna kapur jahit. lebihkan sikit tepi utk jahitan dan utk letak butang ketip.

2- jahit keliling gune mesin je. selisihkan sikit bahagian belakang tengah utk letak butang ketip. ko faham tak? aku tak jahit tepi pun sebab nanti nampak gemuk pulak bantal aku.

3- selesai jahit, masukkan bantal. ha yang ni perlu hati-hati sebab aku buat sarung tu memang betul-betul muat-muat je. nak-nak aku yg jenis tak menyabar ni masukkan sarung bantal??

4- lilit riben hijau pada bantal & potong ikut saiz yg dikehendaki..riben biru pun ikut saiz riben hijau.

5- jahit sembat. gunakan benang warna sama ye. mulakan jahitan dari belakang bantal (sbb tak nampak)

6- kemudian jahit pula riben biru pada bantal. tindihkan sikit atas riben hijau supaya tak nampak any gap.

7- potong bulu merak then selotip utk elak dari bercerai.

8- selitkan, the gam guna hot glue gun.

9- potong border blink-blink tu dan jahit supaya jadi macam gambar di bawah. boleh juga gunakan brooch.

10- siap..!! ada 6 bantal kesemuanya.. 


gambar di bawah in action pelamin diy aku.. love tu..errr...aku un tak tahu sapolah yg p letak kat situ

kiri: tudung merah (Kak Yam ex-housemate lecturer juge), tudung mustard (Farhana ex-student)
kanan: tudung peach (Wana ex-student), tudung pepel (Nisa ex-student)
padahal sume pun panggil kakak je lepas abes blaja.. hewhewhew. umo pun tak jauh beza lah





Monday, 18 August 2014

Another #diy project for my reception day
Aku bajet nak buat block letter macam kat performance retis2 kat stage tu..

Bahan-bahan:
1-Kotak
- aku guna kotak CPU kt PGR yg supplier nak jual tu.. dari bg diorang duit free
(dah la setup pc main2 kitorang gak yg kene explore balik.oh geramnye)
- satu kotak CPU mewakili satu huruf.. disebabkan aku nak buat ASRI AIDA, so aku perlukan 8 kotak CPU.

2-Cellophane tape
- pilih yg mahal sikit. Jenama loytape yg senang nak koyak tu. Avoid masking tape (tapi aku dah terrrguna)

3-Pembaris panjang
- ni aku pinjam pembaris jahit mak aku

4-Heavy duty cutter

5-Pen
- guna warna merah lagi senang nampak

6-Gluestick
- cepat kering & tak mengerekot

Cara-cara:
Lakarkan hurup “D” menggunakan pembaris. Macam aku, aku just ikut tinggi kotak yg aku ada. Tinggi huruf yg aku buat ialah ¾ saiz kipas meja yg sederhana.


Lebar bagi setiap huruf aku setkan 3 inci. Lebar bahagian dalam kotak, aku setkan 2 inci utk efek 3d.









Langkah 4:
Lakarkan huruf “D” yang sama utk bahagian belakang pula, lekatkan guna cellophane tape.

Langkah 5:
Balut huruf menggunakan kertas mahjong/surat khabar (1st layer). Tujuannya, utk elakkan bahagian lipatan huruf yg kita dah seletip tadi terbuka.

Langkah 6:
Balut sekali lagi kemas-kemas guna kertas mahjong. Kali ni gunakan gluestick supaya cepat kering.


Hasilnya:
Aku letak di kiri & kanan pelamin. Untuk lekatkan, guna double sided tape yg ade sponge tu..
Cover utk whole kaki huruf. Jangan sikit2 pulak, nak terbang huruf tu kena angin kipas.


Oh ye.. daun yg berangkai kat huruf tu sebenarnya tirai pintu bilik yg aku beli. RM35. Cabut dari panel dia then abang aku suruh letak kat huruf. Satu je dah cukup.

Zoom out:

Aku takde gambar full pelamin. Masa siap tu nak pegang henpon pun tak larat nak ambil gambar. OP pun xde gambar full. Sedih tak? Tak pela.. yg penting dah selesai yo!

Wednesday, 11 December 2013

hai readers (ade ke?)
di tengah2 kesibukan aku buat usha2 coding Matlab..
selit2 jugak la cemano design blazer/coat/suit/tuxedo yg bakal dipakai oleh en. tunang (gelinyer)
apa beza ketiga-tiga ni aku pun tak tahu
hailah.. 
alkisah aku sudah terrrrrrbeli color hijau yg tak berapa nak dipilih sebagai warna favorite B2B
so redah je la kan..
contoh color dan lace utk majlis resepsi nanti: (cry cry woman no cry)

curik dari google pastu edit color

so, calon2 coat pilihan aku ialah: 
(eh ko tak tanya Asri ke?)

ha agak2 ada tak bridal nak sewakan coat color camni?
or better beli je kain, lepas tu tempah?

or yang macam ni? 
tapi yg color oren tu ganti warna putih la..
kang kalau color block sangat mcm kap lam la pulakk
ok,..next!

aku suka yg ni..design yg ni.. 
ada bow tie gitu..baru la nampak merpati dua sejoli kannnn
(merpati la sangattt..)
tapi tak pasti la pulak kalau Asri pakai jadi tough ke idak macam patung ni pakai kan..
(memang takk la)

or better yang nii?
coat silver, tie color teal?
bunga tu ikut bunga tangan aku?

or kelabu gelap yg macam ni?

atau suit putih jer?
eh tapi kasut aku color gold kot..
masuk ke idak tah?

atau yang ini??

ha..yang ni dia guna color code peacock:

or yang ni?
coat: mocha
shirt: olive
tie: teal
macam best je macam best je

hai lah Angelic..
harap2 Asri baca la blog aku ni kan..
lepas tu komen dia nak color ape..
harap2 lah..
kan..

eh eh yang ni apa pula?
oh nak mekap color gold je boleh tak?

atau yang macam ni je?
simple yet lovable and sweet..
auwwww

Monday, 4 November 2013

al-kisah ke Bandung tempoh hari
maka aku terrrrbeli prada lace atau nama saintifiknya guipure lace
dipanggil prada lace sbb Prada banyak menggunakan lace ni dlm rekaan2 mereka
pergh terbayang2 aku handbag yg ada lace2  ni.. ZzzzZZZ

(tapi Asriah ngn SZAB kate mcm org tua nyer taste. okay fine thank you)

aku sebenarnya lebih suka sequin lace..
sebab yelah dah mmg anak bongsu suka mencapap kan..
lepas tu tambah pulak sequin lace tu ngan heavy beading
pergh riak ujub takabbur semua ada lah
but end up with this kind of lace...
sebab dah terlalu banyak berpinar mata tengok lace
jadi pilih yg simple je
lagipun asalnya beli sebab nak recycle tudung tunang hari tu..
tapi tak match la plop..
aiseymenn
lace aku ala2 color macam ni... bunga timbul..
RM80/meter
redah je la..
bukan duit aku pon kan.. hehehehe..
aku beli 2 meter... rasenya ni bidang luas..
sebab masa cuba try test kat rumah dah boleh cover bahu ke kaki uolz


utk lining, aku ingat nak beli satin je..
mungkin valentino kot... or crepe satin pun cantik..
utk lelaki, dutch satin.. sbb biar tegap sikit pakcik Asriah tu
cuma tang color je la ..
kalau ikut aku, color yg lagi gelap dari lace ni jadi pilihan
sebab aku kan tak suke color cerah2 ni
tapi hari tu tanya Farid (dia lecturer graphic)
dia kata ambil mint green
baru prada lace tu naik
and kalau nak tahu color tu sesuai  ke tak
cuba blur kan mata
tak perlu sepetkan mata, cuma blurkan mata
hah kalau soh Asriah ni, soh je dia bukak spec, CONFIRM boleh jumpa la color yg match
miahahaha
color code: bamboo..
so conclusionnya??
non-ado ponggg... aiseyyyy
tapi tengok awek ni combine teal green ngan mint green..
cam cantik je kan..
ke sebab awek ni memang cantik??
zzZzzzzzz

Thursday, 17 October 2013

hai lah dok sibuk pikir pasal kawen sampai terlufpe plop nak review pasal tunang project kan..
actually masa tunang hari tu, aku gunakan konsep pinggan putih...
reason guna pinggan??
sebab jimat.. sebab boleh guna lepas kawen.. kan.... (ye..)
ha pinggan ni aku beli kat KK Home Deko Nilai 
sebelum tu ada cari dekat KK Home Deko Kajang tapi ade satu je pinggan yg aku nak...
so alang2 pergi beli cincin kat Pilah, balik tu singgah le Nilai..
dengan niat nak beli pinggan je.. ye sayang.. beli pinggan je..
pinggan putih ni aku beli yg 4 persegi nyer..
ade la dalam 1 kaki x 1 kaki..
harga asal dalam RM18 ++ tak silap aku
tapi aku dpt harga 50% sbb member
so total spend utk pinggan shj dalam RM90
10 pinggan putih kali harga dia setiap satu la.. heee..
oh ye. kat cawangan Nilai ni nak dpt member card kena spend RM300 above dulu baru boleh
tapi aku pulak hanya berbelanja RM20 dah dpt kad???
e'eh acaner tu acaner??
sebab the day before yg aku pergi KK Home Deko Kajang tu, depa nak habiskan stok lampu RM19.90 derang.. beli 1 lampu dpt member card..
so, aku pun beli la walaupun Asri asyikkkk  dok tanya
"nak buat ape lampu..??"
nak je aku cakap
"utk bilik tidur kita la, sayanggggg"
ok kite layan dulu sampin yg dibuat tanjak ni kay
teaser (teaser la sangaaaatttt)



e'eh knp ade polisterin plak? ini namenye in the making of..
aku letak polisterin sbb nak bagi tinggi sikit sampin tanjak yg aku buat ni
sbb tepi tu sebenarnya ada bunga yg aku gubah dari sampin tu..
close up sket..


ha.. nampak tak nampak tak mungee tepi tu??
i buat sendirik taw uolz..
gegeh naw menggugel nak wat tanjak camne

actually yg asalnyer sampin cegini
(sampin beli kat jalan TAR, kedai betul2 depan Masjid India, price RM290 utk 2.25 meter)
aku takmo la gegulung je.. sape je bley wat kan..
so kunun2 bajet nak wat ala2 classic gitu..kan..
so sementelah pula jadilah sampin tanjak ni..
oh utk tutorial sila pm ye. (eh?)


so hasilnye... 
maaflah guna camera handset je sbb tak de yg sudi jadi OP utk majlis ai
(tacing)


e'eh knp ade wallet plak??
aku terrrrrbeli wallet ni pasal diskaun 70% kot kt BPMall
++ wallet Asri yg dah lunyai tahap gaban..
gaban halim nyer wallet pun lagi lawa kot
so, sbb dah dekat sgt date tunang, makanya aku bagi je la time tunang kan
tu pun kena marah dgn Asri katernyer membazir
"kan kite banyak lagi nak guna duit, sayang..."

alah, duit aku biar arrrrrr.. sepak kang
okeh..!!brooch bulan bintang capricorn tu plak, aku beli kat Carrefour je..kiosk kat dalam2 tu
(utk letak kat songkok nikah katenyer)
sebijik RM10, tp klu beli 3, dapat RM25, so lg dua brooch besaw aku guna utk ngaja satu, satu lagi utk kebaye ntah bila nak siap heyyyy


e'eh kenape ade cekelat plak?

sbb dulang hok letak cekelat tak muat.. 
jadi ni la mangsanya..
++ nak cover polisterin tadi tu ha..
tapi before tu, aku alaskan dgn shredded crepe paper yg kunun2nyer nk DIY bunga tu
nasib letak cekelat kat sini
kesian la plak Asri sempat grabbed 1 je cekelat sebelum dirampas oleh rombongan meminang..
alahai kesiaaannnnn



Friday, 4 October 2013


inspired dari Hajar Momoe...
cantik kan...heee

Sunday, 8 September 2013




Sunday, 14 July 2013

eksaited kau
padahal merisik riki-riki viky ram pon belum uolz
ni semua salah group B2B la ni
aku dah terpengaruh sebab utk Selangor bumi bertuah boleh apply online uolz
tengok ni webbie JAIS ni
ha..borang 2C dan 2D boleh dapatkan di //http.ncr.jais.gov.my
(semangat kau aku letak htttttttttttp sekali)
how i wonder ncr stands for..??
maybe nikah cerai rujuk kot...
ihik ihik ihik..
eksaited lagi haku nih..
yela sape taknak kawen kan..
utk Selangor juga, ada insentif utk pasangan yg ingin berkahwin
tahun ni depa bagi RM200, pahtu tahun depan dinaiikan jadi RM500 plop..
tahun 2014?? mungkin RM800??? (berangan keh!)
unt0ngla..

tapi aku tak pasti la plak kena dua-dua orang Selangor ke idok ye..
mohon pencerahan plz. eheeeeheeeeekkkk


Friday, 16 November 2012



benar..
hati berdebar-debar..dup dap dup dap..
bila melihat si dia "commented on ... "
walaupun profil facebook disetkan invisible
tapi notification tetap ada bukan..?

sudah 5 hari..
hilang tanpa khabar
menyepi begitu sahaja..
akal mengingatkan bahawa inilah noktah sebuah perhubungan
hati juga turut mengiyakan kenakalan sang akal membuat telahan
sangka hati sudah boleh menerima & pasrah
tapi..kenapa ya..yg dalam ni terasa rindu
doa dipanjatkan..
supaya dialihkan kesibukkanku pada yg lebih berhak...
mungkin inilah yg terbaik..utk kedua-dua belah pihak.

"saya tak bahagia"
"saya perlukan ruang"
barangkali lebih baik berikan dia sebanyak mana ruang yg diperlukan
sebab diri juga sudah letih memberi dan terus memberi
tanpa memikirkan kebahagiaan sendiri
apakah aku salah dlm mentafsir hatinya
acapkali tingkahku membuatnya sesak & berpaling
tak apalah jika hati sakit..
tak apalah jika hati rindu..
tak apalah jika hati sengsara..
asalkan dia bahagia, bukan..?
airmata seringkali mengiringi hati
apakah si dia mengerti
tentang apa yg terbuku di hati
entah mengapa..silent mode nya begitu membebankan nurani

ya Tuhan..sungguh..
apa yg kurasa ini hanyalah fitrah..
fitrah..manakan boleh dibanding dgn ibadah
yg harusku laksanakan dlm meraih syurgaMu
apakah aku terlalu kejam pada diriku jika ku pinta dibekukan hatiku utknya..??



p/s: Qalbu Itu Kan Hati Yang Berbolak-Balik

Thursday, 28 June 2012

the last part













p/s I Love You